Zadbaj o zdrowie swojej jamy ustnej w okresie epidemii

17.04.2020

Obecna sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa w Polsce spowodowała znaczne utrudnienia w naszym codziennym życiu. Pojawiły się między innymi ograniczenia w przyjmowaniu Pacjentów w klinikach stomatologicznych. Mamy świadomość, iż możesz mieć wiele pytań i wątpliwości związanych z leczeniem w obecnej sytuacji, dlatego postaramy się odpowiedzieć na najczęściej pojawiające się pytania.

Doszło do uszkodzenia mojej protez. Co powinienem zrobić?

Najważniejsza zasada to: nie panikuj! Zachowaj chłodny umysł i oceń uszkodzenie, do jakiego doszło. Sprawdź, czy możliwe jest dalsze korzystanie z protezy bez odczuwania dolegliwości bólowych. Zwróć uwagę, czy możesz normalnie spożywać wszystkie pokarmy, a także czy odbudowa protetyczna trzyma się w jamie ustnej. Jeżeli tak jest, z wizytą w klinice stomatologicznej możesz poczekać do momentu wznowienia pracy gabinetu. W tym czasie możesz również skorzystać z kleju do protez. W razie pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości lub poważniejszych problemów koniecznie skontaktuj się z nami. Na pewno znajdziemy skuteczne rozwiązanie.

Co należy robić, gdy boli ząb?

Niezwykle ważne jest, aby przy bólu zęba zachować spokój. To właśnie dzięki opanowaniu będzie można precyzyjnie ocenić powstałe dolegliwości. Warto więc przede wszystkim sprawdzić, jakie bodźce nasilają ból, by móc ich unikać. Mogą to być na przykład zimne lub gorące napoje i jedzenie. Nie przeżuwaj pokarmów tą stroną jamy ustnej, po której odczuwasz dolegliwości bólowe. Pamiętaj również o dokładnej higienie jamy ustnej, czyli szczotkowaniu zębów pastą zawierającą fluor, nitkowaniu oraz dokładnym płukaniu jamy ustnej. W razie konieczności możesz także zażyć lek przeciwbólowy. Jeżeli jednak dolegliwości bólowe nie ustępują, a także pojawiła się opuchlizna, nie czekaj – zadzwoń do nas.

Byłam umówiona na wizytę, na której miała być zamocowana korona, lecz w obecnej sytuacji nie może się ona odbyć. Co powinnam robić?

Wydłużenie przerwy między zagojeniem się implantu a wizytą, podczas której ma być zastosowana korona, nie powinno być źródłem pojawienia się jakichkolwiek problemów w jamie ustnej. Dlatego z założeniem korony należy poczekać do momentu uspokojenia się sytuacji w kraju. W tym czasie dbaj szczególnie o higienę jamy ustnej. Pamiętaj o stosowaniu miękkiej szczoteczki w okolicy, gdzie wszczepiony został implant. Możesz również skorzystać z żelu antybakteryjnego do jamy ustnej, jeżeli zalecił go Twój lekarz.

Jak dbać o higienę jamy ustnej w obecnej sytuacji?

Większość z nas ma teraz znacznie więcej czasu, który można dobrze wykorzystać, skupiając się na jeszcze lepszej higienie jamy ustnej. Jeżeli więc korzystasz ze zwykłej szczoteczki, radzimy zamienić ją na soniczną lub elektryczną, które pozwalają skutecznie zadbać o higienę. Należy pamiętać, aby szczotkować zęby odpowiednio długo, do momentu aż wszystkie powierzchnie zębów będą gładkie. Bez wątpienia nie należy zapominać o nitkowaniu przestrzeni międzyzębowych. Jeżeli chcesz się upewnić, że czynność tę wykonujesz prawidłowo, możesz obejrzeć film instruktażowy How to floss you teeth properly? (Jak prawidłowo nitkować zęby?). Mamy nadzieję, że materiały te pozwolą Ci jeszcze lepiej zadbać o higienę jamy ustnej.

Mamy również dodatkowe informacje dla osób, które korzystają z protez. Przede wszystkim pamiętaj o korzystaniu ze specjalnej szczoteczki oraz mydła – w ten sposób masz pewność, że nie uszkodzisz odbudowy protetycznej. Należy również raz w tygodniu odkażać protezę w specjalnym preparacie, stosując się do wskazówek producenta. Nie zapominaj także o wyciąganiu protezy ruchomej na noc.

Jak utrzymać zdrowe zęby podczas epidemii koronawirusa?

Niezwykle ważne jest, aby do organizmu dostarczać odpowiednie składniki odżywcze wraz z pożywieniem. Dobrze zbilansowana dieta wpłynie nie tylko korzystnie na Twoje uzębienie, ale również zdrowie całego organizmu. Pamiętaj, aby jeść dużo warzyw i owoców. Unikaj lepkich oraz bogatych w cukry pokarmów. Warto również unikać spożywania twardych produktów, które mogą uszkodzić uzębienie i wypełnienia. Nie należy zapominać także o dokładnej higienie, ponieważ, jak potwierdzają badania, bakterie w jamie ustnej mają wpływ na zdrowie całego organizmu.

Niezwykle ważne jest, aby zachować zdroworozsądkowy umiar przy piciu alkoholu, który powoduje podrażnienia i wysusza błonę śluzową. Spróbuj również rzucić papierosy, jeżeli palisz. Okazuje się bowiem, że wysoka temperatura hamuje przepływ krwi do dziąseł, co zwiększa ryzyko ich infekcji. Zadbaj również o zdrowy sen. Oddaj się relaksującym czynnościom, dzięki czemu odzyskasz spokój ducha, co tym samym korzystnie wpłynie na zdrowie całego organizmu.

Świetnie zdajemy sobie sprawę, że okres epidemii stwarza wiele trudności w codziennym funkcjonowaniu. Możemy jednak ten czas dobrze wykorzystać, dbając jeszcze lepiej o naszą higienę jamy ustnej. Jeżeli dalej masz jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, napisz do nas w wiadomości na Facebooku lub zadzwoń pod numer +48 604 990 815. Chętnie pomożemy Ci zadbać o Twój uśmiech!