Ubytki klinowe

08.11.2022

Czy słyszałeś o ubytkach klinowych? Jeżeli chcesz wiedzieć, co to takiego, skąd się one biorą i jak się ich ustrzec, zapraszamy do naszego dzisiejszego wpisu.

Co to są ubytki klinowe?

Ubytki klinowe (zwane też abrazją) to uszkodzenia zębów, które nie są spowodowane działaniem próchnicy, lecz czynników mechanicznych. Ten problem dotyczy nawet 40% społeczeństwa. Najczęściej ubytki klinowe pojawiają się w zębach przedtrzonowych na granicy korony i korzenia. Swoją nazwę zawdzięczają specyficznemu, owalnemu kształtowi.

Takie ubytki odsłaniają zębinę i z tego względu powodują nadwrażliwość zębów. Objawia się ona krótkotrwałym, intensywnym bólem. który pojawia się w reakcji na określone czynniki. Takim czynnikiem zwykle jest temperatura (ból występuje wtedy przy spożywaniu ciepłych i zimnych potraw), bodźce chemiczne (ból przy potrawach kwaśnych lub słodkich), a także sam dotyk.

Potrzebna pomoc?

Zadzwoń i zapytaj: +48 604 990 815

Skąd biorą się ubytki klinowe?

Powiedzieliśmy już, że za ubytki klinowe nie odpowiada próchnica, ale mechaniczne urazy. Najczęściej są one efektem zbyt intensywnego szczotkowania zębów. Wkładanie w to zajęcie zbyt dużej siły doprowadza do ścierania się i pękania szkliwa na granicy korony i korzenia. Takie skutki może przynosić również używanie szczoteczki o zbyt twardym włosiu.

Inną przyczyną ubytków klinowych są pewne nawyki szkodliwe dla zębów. Należy do nich obgryzanie paznokci, przygryzanie przedmiotów oraz ogólnie używanie zębów niezgodnie z ich przeznaczeniem (na przykład przecinanie nimi nici czy otwieranie butelek). Ubytki klinowe mogą też powstawać na skutek bruksizmu, przypadłości polegającej na nocnych napadach mimowolnego zgrzytania zębami.

Jak zapobiegać ubytkom klinowym?

Jedną z najważniejszych kwestii jest prawidłowe mycie zębów. Trzeba się pilnować, żeby nie wkładać w to zbyt dużej siły – nie naciskać za mocno na szczoteczkę i nie szorować zbyt intensywnie. Dla bezpieczeństwa swoich zębów warto korzystać ze szczoteczki o odpowiednim włosiu, wystrzegając się twardych szczoteczek.

W przypadku ubytków klinowych będących efektem bruksizmu, możliwe jest zniwelowanie jego niekorzystnego wpływu na zdrowie zębów – przygotowuje się specjalną, indywidualnie dopasowaną szynę relaksacyjną, którą Pacjent na noc zakłada na zęby.

Jak leczyć ubytki klinowe?

Leczenie w przypadku ubytków klinowych polega na odbudowaniu utraconych tkanek zębów. Leczenie zachowawcze przebiega w podobny sposób jak w przypadku ubytków próchnicowych. A zatem opracowuje się dany ząb za pomocą wiertła, a w miejscu, w którym szkliwo jest wybrakowane, zakłada się wypełnienie. Odpowiednio przeprowadzone leczenie pozwala uwolnić się od nadwrażliwości będącej skutkiem ubytków klinowych.

Jeżeli Twoje zęby są nadwrażliwe, przyczyną tego stanu rzeczy mogą być właśnie ubytki klinowe. Odwiedź nasz gabinet, a przyjrzymy się Twojemu problemowi i zaproponujemy optymalne rozwiązanie. Na wizytę możesz się umówić, wypełniając formularz albo dzwoniąc pod numer +48 604 990 815