Zgorzel zęba – przyczyny, objawy i skuteczne metody leczenia

21.12.2023

Zgorzel zęba to problem, który nie może być lekceważony, ponieważ może prowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych. Zdecydowanie warto więc poświęcić chwilę na zapoznanie się z tym tematem i wiedzieć co to jest, jakie są objawy oraz jakie są skuteczne metody leczenia w tym przypadku.

Zgorzel zęba – czym jest i jak się objawia?

Zgorzel zęba to choroba miazgi, czyli tkanki wewnątrz zęba, która uległa zakażeniu bakteryjnemu. Choroba ta może mieć różne przyczyny i przebiegać na kilka sposobów. Najczęściej w wyniku rozpadu miazgi zęba dochodzi do jej powolnego gnilnego rozkładu, co powoduje dalsze konsekwencje.
Najczęściej występującym objawem zgorzeli zęba jest ból, który może być zarówno samoistny, spoczynkowy, jak i pojawiać się podczas żucia, czyli nagryzania pokarmów. Chory ząb może również zmieniać kolor na ciemniejszy i wydzielać nieprzyjemny zapach. Dodatkowo pacjenci mogą odczuwać uczucie pulsowania, a ból może promieniować w kierunku ucha lub skroni, co może powodować ogólne złe samopoczucie.

Przyczyny zgorzeli zęba

Zgorzel najczęściej rozwija się w wyniku zaawansowanej próchnicy, gdzie bakterie i kwasy niszczą zmineralizowane tkanki zęba, dostając się do jego serca, czyli miazgi zęba. Zgorzel może również być wynikiem wcześniej przeprowadzonego leczenia w gabinecie, szczególnie gdy mówimy o leczeniu, które było dawniej wykonywane lub nie było przeprowadzone w dokładny sposób.

Jak leczyć zgorzel zęba?

W leczeniu zgorzeli konieczne jest przeprowadzenie skutecznego leczenia kanałowego, najlepiej pod mikroskopem. Obecnie standardem jest skracanie czasu leczenia, które kiedyś odbywało się na kilku wizytach. Po odpowiedniej diagnostyce i określeniu rozległości zmian stomatolog stara się zatrzymać rozwój bakterii poprzez usunięcie zainfekowanej tkanki zęba, a następnie oczyszcza dokładnie kanały, odpowiednio je opracowuje, osusza i na koniec wypełnia odpowiednim materiałem. W sytuacji zaawansowanego procesu zgorzeli zęba może być konieczne także jego usunięcie.

Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że domowe sposoby na zgorzel zęba, takie jak płukanki ziołowe, stosowanie olejków eterycznych, mogą pomóc tylko w złagodzeniu objawów i też tylko na krótki czas, nigdy nie zastąpią profesjonalnego leczenia stomatologicznego.

Czym grozi nieleczona zgorzel zęba?

Nieleczona zgorzel miazgi zęba niesie ze sobą potencjalne powikłania, które mogą stanowić trudność w procesie leczenia. Jednym z nich jest wystąpienie stanów zapalnych w okostnej. Obszary wokół wierzchołków korzeni zębów mogą być podatne na rozwijanie się różnych patologii, takich jak:

-torbiele okołowierzchołkowe: są to patologiczne zmiany występujące w tkankach kostnych żuchwy lub szczęki. Zazwyczaj mają postać przypominającą pęcherzyki, które zawierają płyn lub treść o gęstszej konsystencji.

-ropnie okołowierzchołkowe: to skupiska komórek zapalnych, bakterii i martwiczych tkanek, które tworzą ropę. Ropnie te występują w ograniczonym obszarze wokół wierzchołka zęba. Rozprzestrzenianie się ropnia może prowadzić do martwiczego zapalenia tkanek w okolicach wierzchołka zęba, zagrażając okolicznym obszarom.

Masz problem? Zgłoś się do nas!

Zgorzel zęba to problem, który wymaga natychmiastowej uwagi i leczenia. Ignorowanie go może prowadzić do poważnych konsekwencji dla zdrowia jamy ustnej. Dlatego ważne jest, aby regularnie odwiedzać dentystę, dbać o higienę jamy ustnej i reagować na wszelkie niepokojące objawy w zębach i dziąsłach.
Jeśli masz pytania, odwiedź Stomatologię Gliwa. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48604990815 lub wypełniając formularz.