Zęby palacza

15.02.2023

Papierosy są niebezpieczne dla zdrowia. Jak się przekonasz z naszego dzisiejszego wpisu, dotyczy to niestety również zdrowia jamy ustnej.

Kolor zębów

Długotrwałe palenie papierosów sprawia, że zęby zmieniają swój kolor. Nikotyna zawarta w papierosach przebarwia tkanki twarde zębów, w wyniku czego przyjmują one barwę od ciemnożółtej do czarnej – dokładny kolor zależy od czasu trwania nałogu, ilości wypalanych papierosów, wieku palacza i jego dbałości o higienę jamy ustnej..

Nieświeży oddech

Również oddech palacza jest dość charakterystyczny. To dlatego, że resztki dymu tytoniowego osadzają się w koronach zębów. Wraz z upływem czasu owe substancje ulegają dalszym przemianom, co sprawia, że przykry zapach ulega natężeniu. Trudno całkowicie pozbyć się tego efektu bez rzucenia palenia, można go jednak złagodzić poprzez dbanie o prawidłową pielęgnację jamy ustnej.

Temperatura

Nie tylko toksyczne substancje zawarte w papierosach są szkodliwe dla uzębienia i tkanek miękkich otaczajacych zęby. Niekorzystny wpływ na zęby ma również wysoka temperatura tytoniowego dymu, do której jama ustna nie jest po prostu przystosowana. Zwiększa się także podatność na niektóre schorzenia, co może się przyczynić do powstania nowotworów ust, języka i gardła.

Próchnica

Również zagrożenie próchnicą jest większe u palaczy. To dlatego, że zawarte w papierosach substancje smoliste powodują zmniejszenie ilości wydzielanej śliny. Efektem jest suchość w ustach, która jest czynnikiem sprzyjającym rozwojowi próchnicy. Substancje smoliste zmniejszają też absorpcję wapnia, co dodatkowo zaostrza problem

Choroby przyzębia

Nikotyna szkodliwie wpływa na aparat zawieszeniowy zęba, toteż u nałogowych palaczy często spotykane są zaczerwienione, krwawiące i obrzęknięte dziąsła, które stają się też nadwrażliwe na zmiany temperatury.

Zwiększona jest tendencja do tworzenia się kamienia nazębnego. Jeżeli nawarstwia się on poniżej linii dziąseł, efektem jest powstawanie patologicznych kieszonek dziąsłowych. W wyniku spowodowanych przez tę sytuację stanów zapalnych dochodzi do rozchwiania i przemieszczenia zębów, wydłużenia ich koron na skutek obniżenia linii dziąseł, a ostatecznie również do wypadania zębów.

Powikłania przy zabiegach stomatologicznych

Tytoń upośledza krążenie – zmniejsza się ukrwienie tkanek, a to sprawia, że zwiększa się ryzyko wystąpienia komplikacji podczas zabiegów chirurgicznych lub w czasie gojenia po zabiegach. Leczenie implantologiczne zostaje wręcz uniemożliwione,jeśli pacjent który pali nie ograniczy znacznie ilości wypalanych papierosów.

Żeby uniknąć przykrych konsekwencji palenia, najlepiej byłoby po prostu rzucić nałóg. Niestety papierosy trudno definitywnie odstawić z dnia na dzień. Dlatego w międzyczasie trzeba pamiętać o regularnych wizytach w gabinecie stomatologicznym, aby dowiedzieć się, w jaki sposób pielęgnować jamę ustną by konsekwencje palenia oraz jego wpływ na jamę ustną były mocno zredukowane. Więcej możesz dowiedzieć się na wizycie w naszym gabinecie – możesz się na nią umówić, dzwoniąc pod numer +48604990815 lub wypełniając formularz.