Zapalenie miazgi zęba – ważne fakty

19.10.2021

Zapalenie miazgi to poważny problem powodujący ostry ból zęba utrudniający codzienne funkcjonowanie. Powodowane jest przez nieleczoną próchnicę, uszkadzającą stopniowo szkliwo oraz przenikającą w głębsze tkanki. W przypadku takiego stanu rzeczy konieczne okazuje się przeprowadzenie leczenia kanałowego, będącego nieraz jedyną możliwością ratunku uzębienia przed ekstrakcją, czyli usunięciem.

Czym jest miazga zęba?

Miazgą nazywamy dobrze unerwioną i unaczynioną tkankę wypełniającą koronę każdego zęba oraz kanały korzeniowe. Stanowi ona „serce” każdego zęba, a jej głównym zadaniem jest dostarczanie uzębieniu niezbędnych składników odżywczych (głównie minerałów w postaci wapnia czy fosforu), jednakże odpowiada także za odczuwanie różnych bodźców czy wytwarzanie zębiny. W ramach ciekawostki można dodać, że miazga toleruje temperatury w zakresie 25-42 °C, przy wyższych lub niższych wartościach może reagować przejściowym bólem.

Na czym polega zapalenie miazgi zęba?

Do zapalenia miazgi dochodzi w wyniku nieleczonej próchnicy, czyli najczęstszej choroby odpowiedzialnej za utratę zębów. Jej powodem są groźne bakterie, które żywiąc się cukrami, wydzielają kwasy uszkadzające szkliwo i przenikające do miazgi zęba, co powoduje ostatecznie jej infekcję oraz stan zapalny. W przypadku bagatelizowania problemu ostatecznym rezultatem jest zgorzel zęba (określana często nazwą martwicy miazgi), tworząca zagrożenie dla innych struktur jamy ustnej, np. okostnej czy przyzębia. Odwlekanie leczenia próchnicy koniec końców doprowadzi do konieczności leczenia kanałowego.

Przyczyny zapalenia miazgi zęba

Wcześniej opisaliśmy cały proces rozwoju zapalenia miazgi, przejdźmy natomiast do genezy dolegliwości. Powodem jest nieleczona próchnica rozwijająca się przez dłuższy czas (często całymi latami) i drążąca w głąb twardych tkanek zęba. Kiedy bakterie dotrą do „serca” zęba, pojawia się ból. Wtedy proces często jest już nieodwracalny i konieczne będzie leczenie kanałowe.

Zapalenie miazgi zęba może wynikać także z urazów mechanicznych wywołanych nieszczęśliwymi wypadkami. Jeżeli uszkodzone uzębienie nie zostanie w porę zabezpieczone, ryzyko infekcji zwiększa się. Rozwiązanie proponowane przez stomatologa zależy od zasięgu uszkodzenia, często ogranicza się do założenia odpowiedniego wypełnienia i okresowej kontroli żywotności.

Rozpoznanie próchnicy i zapalenia miazgi zęba

Rozpoznanie próchnicy i zapalenia miazgi zębów wymaga dokładnego przeglądu jamy ustnej w gabinecie stomatologicznym oraz wykonania odpowiednich badań diagnostycznych. Najczęściej przeprowadzane jest punktowe lub panoramiczne RTG, które obrazuje stan danego zęba wraz z zależnymi od niego strukturami. Często posługujemy się także pulpometrem. W bardziej skomplikowanych przypadkach konieczna może być także tomografia komputerowa, jeszcze dogłębniej określająca stan tkanek, uwzględniająca wszystkie elementy twarzoczaszki Pacjenta.

Leczenie zapalenia miazgi zęba

Zauważmy, że zapalenie miazgi zęba do pewnego etapu jest odwracalne. We wczesnym stadium wystarczy wyleczyć próchnicę w zębie, nie czekając, aż ząb będzie bolał. W przypadku pojawienia się niepokojących objawów warto natychmiast skierować swoje kroki do dentysty, który wcześnie wdroży odpowiednie leczenie, co znacznie ułatwi całą procedurę.

Kiedy dojdzie do nieodwracalnego zapalenia miazgi, jedynym wyjściem jest leczenie kanałowe zęba. Polega ono na usunięciu miazgi z jego komory oraz kanałów korzeniowych i wypełnieniu pozostałych tym sposobem przestrzeni gutaperką, czyli materiałem zabezpieczającym przed nawrotem stanu zapalnego, a także utrzymującym anatomiczną strukturę uzębienia. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie jego pełnej funkcjonalności, a zabieg ekstrakcji okazuje się zbędny. Pacjent przechodzi zabieg w znieczuleniu miejscowym, toteż nie odczuwa żadnego bólu, dyskomfort zaś ulega minimalizacji. Na powstały w zębie ubytek stomatolog zakłada stałe wypełnienie światłoutwardzalne, gwarantujące dobrą estetykę czy wytrzymałość.

Czym grozi nieleczone zapalenie miazgi zęba?

Bagatelizowane zapalenie miazgi zęba może doprowadzić do wielu nieprzyjemnych konsekwencji. Pierwszą z nich jest oczywiście utrata funkcjonalności jamy ustnej powodowana utratą konkretnych zębów – ich odbudowa wymaga później skomplikowanego i kosztownego leczenia protetycznego. Do innych efektów schorzenia można zaliczyć powstawanie torbieli, ropni lub przetok atakujących tkanki miękkie, wówczas konieczna będzie interwencja chirurga przeprowadzającego specjalne zabiegi. Jak widać, powikłania zapalenia miazgi tworzą nie lada problem, dlatego przy alarmujących objawach, rekomendujemy szybką konsultację z ekspertem.

Jeżeli zauważyłeś niepokojące zmiany dotykające tkanek uzębienia lub nie masz pewności co do jego stanu, zarezerwuj konsultację w Stomatologia Gliwa! Późna reakcja może doprowadzić do zapalenia miazgi zęba! Nasz ekspert przeprowadzi dokładną diagnostykę i dobierze odpowiednie rozwiązanie, a w razie potrzeby postara się złagodzić ból zęba. Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer 604 990 815 lub wypełniając formularz.