Przyprawy mają wpływ na zdrowie uśmiechu!

27.10.2021

Dobrze przyprawione dania chyba nie mają swoich przeciwników – ich wyrazisty aromat czy pikantny posmak zdecydowanie dodają każdemu posiłkowi wielu walorów. A czy zastanawialiście się, jak wspomniane przyprawy mogą oddziaływać na jamę ustną i uzębienie? Okazuje się, że niektóre z nich przyniosą wymierne korzyści, inne zaś będą związane z pewnymi negatywnymi skutkami.

Cynamon – wsparcie dla zdrowych zębów!

Ze względu na mocną i pociągającą woń, cynamon jest niezwykle ochoczo wykorzystywany przez kucharzy i cukierników przy przyrządzaniu wielu dań bądź wypieków. Okazuje się, że ta aromatyczna korzenna przyprawa pozytywnie oddziałuje na stan jamy ustnej. Chodzi tutaj głównie o antybakteryjne właściwości, które znacznie wspomogą proces usuwania niepożądanych bakterii, a także w pewnym stopniu znieczulają. Pacjenci borykający się z bólem w obrębie dziąseł mogą zastosować niezwykle prostą płukankę do ust bazującą na cynamonie, w pewnych azjatyckich państwach stosuje się ją również podczas bolesnego ząbkowania u małych dzieci.

Co z kurkumą?

Kurkuma, czyli żółty proszek stosowany w wielu egzotycznych kuchniach ma podobne cechy do cynamonu. Działa antybakteryjnie i łagodzi stany zapalne dotykające tkanki miękkie jamy ustnej, pomaga w usuwaniu płytki bakteryjnej pokrywającej zęby, a według popularnych plotek może także wybielić zęby. Ostatnią właściwość można jednak włożyć pomiędzy szkodliwe mity: kurkuma ma silnie barwiące działanie, a regularne stosowanie chałupniczej pasty wytworzonej na jej podstawie z pewnością pogorszy kolor zębów. W przypadku chęci jego poprawy sugerujemy wizytę u dentysty, gdyż dobierze on skuteczne oraz bezpieczne metody wybielania, minimalizujące ryzyko niechcianych powikłań.

Ostre sosy i przyprawy wrogiem przyzębia

W społeczeństwie można znaleźć wielu amatorów ostrych przypraw, które przeważnie mają wywoływać przyjemne pieczenie w ustach. Niestety, spożywane w nadmiarze mogą znacznie pogorszyć zdrowie jamy ustnej, podrażniający błony śluzowe oraz dziąsła. Winą za to można obarczyć kapsaicynę – związek chemiczny przypisywany do grupy alkaloidów. Odpowiada on za pikantny posmak, pobudzając receptory bólowe na języku i podniebieniu, co niestety negatywnie wpływa na stan wymienionych wcześniej tkanek. Dlatego też rekomendujemy rozsądne ograniczenie spożywania ostrych produktów, aby nie narazić się przy tym na przykre konsekwencje.

Czy warto stosować domowe metody leczenia bazujące na przyprawach lub ziołach?

Przede wszystkim zaznaczmy, że w przypadku nawet drobnych niepokojących zmian dotykających jamę ustną należy jak najszybciej skonsultować się z dentystą. Tylko on jest w stanie dopasować skuteczne leczenie, które usunie źródło problemu oraz jego doraźne objawy. Stosowanie chałupniczych metod zamaskuje jedynie symptomy, co może z czasem doprowadzić do rozwoju schorzenia i konieczności przeprowadzenia bardziej skomplikowanych zabiegów. Oczywiście nie znaczy to, że domowych sposobów kuracji przyniesie szkody – mogą one stanowić ciekawe wsparcie dla terapii, jednakże ich wykorzystanie należy skonsultować z ekspertem.

W Stomatologia Gliwa zajmujemy się przeprowadzaniem kompleksowego leczenia dentystycznego, a zespół ekspertów reprezentujących różne dziedziny pozwala na skuteczne stawienie czoła większości problemów. Jeżeli chcesz umówić się na wizytę, zadzwoń pod numer 604 990 815 lub wypełnij formularz. Rejestratorki pomogą dobrać zadowalający termin konsultacji