Nadwrażliwość zębów. Jak leczyć?

05.03.2018

Znacie to uczucie przeszywającego bólu podczas kontaktu zębów z zimnym lub gorącym pożywieniem czy napojem? Mogą to być objawy nadwrażliwości zębów, z którą zmaga się blisko 40% Polaków. Problem ten może skutecznie zniechęcić do spożywania naszych ulubionych potraw, a także prowadzić do poważniejszych dolegliwości stomatologicznych w przyszłości. Skąd bierze się nadwrażliwość zębów i na czym polega jej leczenie?

Przyczyny nadwrażliwości zębów.

Przyczyną nadwrażliwości zębów jest osłabienie warstwy szkliwa, która pokrywa ząb z zewnątrz, chroniąc go przed działaniem czynników termicznych lub chemicznych. Nadwrażliwość jest często skutkiem nieodpowiedniego stanu zdrowia jamy ustnej. Kluczowe znaczenie dla uniknięcia problemu ma właściwe i regularne mycie zębów, które pozwala utrzymać szkliwo w prawidłowym stanie. Ponadto istotne jest odbywanie okresowych wizyt higienizacyjnych i kontrolnych. Jakie mogą być powody powstawania nadwrażliwości zębów?

Jak powstrzymać problem?

Przede wszystkim ważna jest profilaktyka. Jeśli będziesz regularnie odwiedzać stomatologa, z pewnością otrzymasz niezbędne wskazówki, które pozwolą Ci zachować szkliwo w prawidłowym stanie. Jeśli zmiany będą zauważalne, stomatolog zapewne doradzi wybór szczoteczki z miękkim włosiem. Może zalecić również wybór pasty przeznaczonej do zębów wrażliwych (przypadku zębów wrażliwych należy unikać past o silnym współczynniku ścieralności ppm).

Skutecznym sposobem na powstrzymanie, a także wyleczenie nadwrażliwości są zabiegi higienizacyjne. Są sprawdzonym i zazwyczaj bezbolesnym rozwiązaniem, które zaleca się Pacjentom również w celach profilaktycznych. Podczas zabiegu higienizacyjnego przeprowadzany jest scaling i fluoryzacja.