Czy warto chodzić do dentysty, gdy nic nie boli?

06.08.2019

W Polsce nadal panuje przekonanie, że do dentysty należy udać się, gdy pojawia się dokuczliwy ból zęba. W rzeczywistości takie postępowanie może doprowadzić do poważnych powikłań, a nawet utraty zębów. Gabinet stomatologa powinniśmy odwiedzać regularnie, nawet wtedy, gdy nie odczuwamy żadnych niepokojących objawów. To podstawa profilaktyki, a jak doskonale wiemy – lepiej zapobiegać niż leczyć!

Kiedy należy udać się do stomatologa?

Statystyczny Polak uczęszcza do gabinetu dentysty co ok. 15 miesięcy. Jest to znacznie lepszy wynik niż kilka lat temu, jednak nadal daleko nam do ideału. Na tle innych państw europejskich jesteśmy w tej statystyce na szarym końcu – nasi sąsiedzi odwiedzają swoich stomatologów co pół roku, czyli zgodnie z zaleceniami. Właśnie w takiej częstotliwości powinniśmy kontrolować stan swojej jamy ustnej, aby móc cieszyć się zdrowiem i pięknym wyglądem zębów przez długie lata.

Jak wygląda kontrola uzębienia?

Wizyta kontrolna w gabinecie stomatologicznym jest zupełnie bezbolesna i nieinwazyjna. Lekarz przeprowadza z Pacjentem wywiad dotyczący ogólnego samopoczucia i ewentualnych dolegliwości, które występowały w ostatnim czasie. Następnie wykonuje przegląd jamy ustnej i sprawdza stan uzębienia. W ten sposób może wykryć pierwsze oznaki próchnicy i paradontozy. Jeśli Pacjent zgłasza dolegliwości, takie jak ból zęba przy nagryzaniu, stomatolog może także zalecić wykonanie zdjęcia RTG. Dzięki temu badaniu możliwe jest skontrolowanie stanu korzeni, kanałów i otaczających je tkanek. Na tej podstawie można stwierdzić, czy wewnątrz zęba rozwija się infekcja i dzięki temu wdrożyć właściwe leczenie odpowiednio wcześnie, tak aby uratować ząb. Podczas kontroli najczęściej nie wykonuje się żadnych zabiegów, o ile Pacjent nie odczuwa silnego bólu. Dentysta może zalecić ponadto wykonanie profesjonalnej higienizacji, czyli skalingu (odkamieniania), piaskowania oraz polerowania – zabiegów profilaktycznych, które także należy wykonywać co ok. 6 miesięcy (dokładna częstotliwość jest zależna od potrzeb Pacjenta).

[contact-form-7 404 "Nie znaleziono"]

Dlaczego warto chodzić na wizyty kontrolne?

Osoby, które udają się do stomatologa tylko wtedy, gdy odczuwają intensywny ból zęba, narażają się na liczne powikłania. Silne dolegliwości bólowe mogą oznaczać zaawansowany stan zapalny. Jeśli zgłosimy się do stomatologa w takim stanie, może okazać się, że zęba nie będzie można już uratować i jedynym rozwiązaniem będzie jego usunięcie. Regularne wizyty kontrolne pozwalają uniknąć takiego czarnego scenariusza. Dzięki nim lekarz może wykryć wszystkie choroby na odpowiednio wczesnym etapie. A warto wiedzieć, że choroby jamy ustnej mają tę charakterystyczną cechę, że im bardziej zaawansowany etap choroby – tym droższe i bardziej złożone leczenie. To, co na początkowym etapie można zwalczyć za pomocą przyjemnych, nieinwazyjnych i szybkich zabiegów profilaktycznych – w późniejszym stadium może wymagać nawet skomplikowanych zabiegów chirurgicznych, wymagających długiego procesu gojenia.

Ponadto warto chodzić regularnie na wizyty kontrolne, ponieważ stomatolog może zaobserwować np. błędy w codziennej higienie jamy ustnej i od razu poinformować Pacjenta o prawidłowej technice czyszczenia. To pozwoli mu dokładniej i skuteczniej samodzielnie zapobiegać chorobom jamy ustnej podczas codziennej pielęgnacji zębów.

Korzyści, które przynosi regularne uczęszczanie do stomatologa:

Chyba nikt z nas nie lubi nagłego bólu zęba, który uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie i często potrafi pokrzyżować plany. Jeśli nie chcesz obawiać się, że nieprzyjemne dolegliwości pojawią się w najmniej oczekiwanym momencie – zacznij regularnie chodzić na kontrole do stomatologa! To najprostszy i najskuteczniejszy sposób na to, by zareagować w porę i uniknąć złożonego i uciążliwego leczenia. Oszczędzasz nie tylko czas, ale także pieniądze, a ponadto zapewniasz sobie pełen komfort, doskonałe samopoczucie i pewność, że Twoje zęby są w idealnym stanie. Brzmi świetnie? W takim razie już dzisiaj zapisz się na pierwszą wizytę kontrolną. Wystarczy wypełnić formularz lub zadzwonić pod numer +48 604 990 815.